haveaniceday2u

life, love, friends, familie, fun

YOGA

op 27 juli 2014

Van tijd tot tijd houd ik er wel van eens iets nieuws uit te proberen, en zo kwam er, al wel weer een aantal jaren geleden, yoga op mijn pad. Om me heen werd er lovend gesproken over de positieve effecten van yoga. Toevallig kwam die mogelijkheid op de sportschool waar diverse yoga lessen werden aangeboden.

Zo kwam het dat ik op een ochtend met een stel voornamelijk vrouwen en een enkele man zat te wachten op de docente voor mijn eerste yoga les. Niemand zei eigenlijk iets of wist wat haar te precies te wachten stond. Eindelijk kwam de yogadocente in zicht. Een sportieve iet wat streng kijkende vrouw die alleen engels sprak.

De yoga les begon met languit liggen op je yoga mat met je benen iets uit elkaar, je voeten naarbuiten gedraaid, je armen iets van je lichaam af met je handpalmen naar boven. Savasana (lijkhouding) bedoeld om te ontspannen, de dag achter je laten en je in het hier en nu te brengen. Nou, daar lig je dan, dacht ik bij mezelf, pffff geen geduld voor hoor en mijn gedachten gingen uit naar de boodschappen die ik nog moet doen, de afspraak die ik niet moet vergeten enz enz

image

Vervolgens begon de les met een aantal zonnegroeten. Aha peace of cake, als dat alles is.. maar de houdingen en oefeningen die daar op volgden vielen me toch zwaar tegen. Opletten of je een houding wel goed doet, letten op je ademhaling, concentreren en je gedachten niet laten afdwalen, pfffff vond het best pittig! Na veertig minuten zuchten, puffen en steunen eindigde de les zoals ie begonnen was, languit op je mat in Savasana (lijkhouding). Om totale onspanning te ervaren. Hmmmmmm was nog met mijn gedachten bij de houdingen en ademhaling. Totale onspanning ging me nog niet zo goed af.

En toch was mijn interesse gewekt. En ging vaker naar de yoga lessen. Nu een aantal jaren verder ervaar ik wat yoga met me doet in positieve zin. Yoga betekent voor mij ontspanning, rust in de geest en in contact te brengen met jezelf. Het is echt een onderdeel van mijn leven geworden. Bewust te leren omgaan met jezelf, met anderen en je grenzen zoeken en verleggen. Ik probeer dit toe te passen in mijn dagelijkse leven. Mijn lichaam is leniger en sterker geworden. Maar bovenal vind ik het superleuk om te doen! Ik ben fan!

Geef een reactie

